تخته نرد سنندج

تخته نرد سنندج تلفیق هنر

تخته نرد سنندج تلفیق هنر

هرگاه به یک تخته نرد ساز از سنندج واژه تلفیق هنر را یادآوری کنیم، بصورت اتوماتیک وار بیاد ترکیب دو یا چند رشته نازک کاری میافتند. و در حقیقت نیز تنها بعضی از آثار، تلفیق هنر می‌باشند. این یعنی ما با یک اصل و یک پدیده طبیعی روبرو هستیم، که تا تصنع در آن وارد نشود هیچ تلفیقی صورت نمیگیرد. اما چه زمانی این دستکاری و تصنع، منجر به هنر خواهد شد؟ و ما را بر آن وامی‌دارد که از اصطلاح تلفیق هنر یاد کنیم. در جواب می‌توان گفت، اگر پدیده طبیعی را صرفا با چیز دیگری که متعلق بدان نیست ترکیب کنیم، هرگز هیچ کار هنری صورت نگرفته. اما اگر آن قسمت از ترکیب که از جانب ما انسانهاست، هنرمندانه و از روی سلیقه باشد، نه‌تنها از زیباییهای اثر کم نمیکند، بلکه بدان نیز میافزاید. آن زمان است که  «تلفیق هنر» نمایان می‌گردد.

اگر حوصله مطالعات اضافی را ندارید میتوانید مستقیما وارد قسمت فروشگاه سایت شوید و دنیایی از تنوع و رنگ و زیبایی را ببینید. ضمنا جهت خرید تخته نرد سنندج میتوانید با نا تماس بگیرید. 

   اما در عرصه هنر نازککاری و البته تخته نرد، شگردها و روش های مختلفی برای این دسته از کارها وجود دارد. 

  از آنجایی که چون هنوز دسته بندی خاصی برای آثار تلفیقی وجود ندارد، فقط به بعضی از روشها اشاره کرده و با ذکر مثال و بعضا آپلود تصاویر، بصورت مجمل، از مباحث گذر میکنیم.

   قبل از هر چیز این مسئله را باید دانست که هر نوع اضافه کاری، خود میتواند تلفیقی از هنر باشد. بعنوان مثال، انواع معرق و منبت، مشبک، رزین ریزی، کار گذاشتن طلا یا سنگهای قیمتی، و خلاصه استفاده هنرمندانه و بهینه از هر شئ ارزان یا گرانبها، هر کدام می‌توانند رشته یا شاخه ای از روشهای مختلف این سبک باشند. 

سبکهای متنوع تلفیق هنر در تخته نرد سنندج

تلفیق گرفتن از مینیاتور 

 چیدن قطعاتی رنگی از چوبهای مختلف و بعضا اشیاء رنگی دیگر، جهت خلق تصویری مشخص را معرق گویند. کاملا مشخصه این قطعات می‌بایست بریده شوند. برای بریدن چوبهای نازک، از وسیله ای بنام اره مو استفاده میکنند. 

در ساختن تخته نرد سنندج سبکهای مختلفی وجود دارند. یکی از بهترین آنها، رئال هستش. در این سبک ممکن هست بعضا تا چند هزار تکه چوب در کنار هم چسبانده بشوند تا به تصویر مورد نظر برسیم. 

 

طرح گل و بلبل (معرقی عادی) 

تابلوی زیر را  به سبک رئال ساخته اند.

تلفیق گرفتن از کنده کاری

  ایجاد پستی بلندی در سطح، به جهت خلق تصویری مشخص را منبت میگویند. قاعدتا در این روش، روی اثر، کنده میشود، یعنی آن را حک میکنیم. برای کندن، از چکش و انواع مغارها استفاده میکنند. 

طرح شاهنامه فردوسی

 این امکان هست که در تخته نرد سنندج هر دو روش معرق و منبت در یک اثر بکار گرفته بشوند.

طرح شکارگاه  بکمک تلفیق (مینیاتور سه بعدی) 

   یکی از زیباترین سبکهای آن بکارگیری چوب رگه دار، از جمله ریشه گردو یا دیگر درختان میباشد، به این سبک معرق سه بعدی می‌گویند. که از سبک ساده آن به مراتب زیباتر میباشد.

گره معرقی بنام گل و بلبل

 نوع دیگری از منبت وجود دارد که مخصوص نگاشتن متون اند. و به دو صورت میباشند. یا دور حروف کنده میشه و خود نوشته بالاتر از سطح چوبه. یا کاملا برعکس، خود نوشته گود شده و کاری به اطراف آن نداریم. که قاعدتا خطوط ایجاد شده بصورت گود دیده میشوند.

خطوط بالاتر از کف میباشد

سطح، بالاتر از نوشته ها میباشد

رزین ریزی 

   از این اسلوب در حالات مختلفی بهره میگیرند. مثلا آن، را داخل قسمتهای میانی چوب میریزند. (مخصوص چوبهای کرمو و توخالی) کسانی که در تولید میز و عسلی چوبی مشغول به فعالیت میباشند بیشتر از این روش استفاده میکنند. 

ممکن هست در شیار خاصی که عمدا یا بدون اختیار ایجاد شده است نیز رزین ریخته شود. یا نه بصورت یک لایه شیشه ای روی سطح مورد نظر ریخته شود. اما زیباترین حالت این است که رزین دور چوبهای گره ریخته شود، مخصوصا اگر گره شکری گردو با پوستش کار گذاشته شود.

 گره شکری با پوست

تلفیق به کمک اشیاء دیگر 

خواه زینتی و گران، خواه ساده و کم بها

مهم آن نیست که همیشه اشیاء زینتی و گرانبها را بکار بگیریم. بعضا میتوان از کم ارزش ترین چیز ها اثری بسیار هنری و با ارزش آفرید. 

متاسفانه در کشور ما به دلایل اقتصادی و شرایط بد مالی، و یا نه بعلت عدم اطلاعات کافی و نبود اعتماد به همدیگر، کمتر بهایی به این هنر ها داده می‌شود. اما بر عکس می‌بینیم که در کشوری مثل آذربایجان چه ارزشی برای این کارها قائل اند. و چنین آثار هنری آنجا چه رونقی دارد.

جمع بندی :

اگر بتوان مردم شریف را به صورت حرفه ای تری با دنیای چوب و این صنعت آشنا کرد، جدای از اینکه خود خدمتی است، باعث رونق این کار شده و می‌توان از این طریق به صنعت گران داخلی هم کمک کرد. در پایان دوست داریم شما هم چند نمونه از آثار تلفیقی را به ما معرفی کنید و اگر راجع به آن اطلاع خاصی دارید با ما به اشتراک بگذارید.

جهت دیدن همه محصولات ما به قسمت «فروشگاه » مراجعه کنید.

5 نظر در “تخته نرد سنندج تلفیق هنر

  1. This is the perfect blog for anyone who wishes to find out about this topic. You understand so much its almost hard to argue with you (not that I actually would want toÖHaHa). You definitely put a brand new spin on a topic that has been discussed for many years. Excellent stuff, just great!

  2. Greetings! Very useful advice in this particular article! It is the little changes which will make the most important changes. Thanks for sharing!

  3. Greetings! Very useful advice in this particular article! Its the little changes that will make the biggest changes. Thanks for sharing!

  4. Good post. I learn something totally new and challenging on blogs I stumbleupon on a daily basis. Its always useful to read content from other authors and practice something from their websites.

  5. 9123-33-5023 گفت:

    Great delivery. Outstanding arguments. Keep up the good effort.

دیدگاه ها بسته شده است.