تخته نرد سنندج

ساخت تخته نرد

آموزش ساخت تخته نرد 

ضمن سلام خدمت کاربران گرامی، امیدوارم حالتون خوب باشه. هدف از نگارش این مقاله نه صرفا آموزش حرفه ای ساخت تخته نرد دست ساز است بلکه به قصد یادگیری کلی همه ابزارآلات و کاربرد هرکدام است. همچنین تفهیم فرق نازک کاری سبک قدیم و جدید هستش. ذکر این مسئله هم الزامیست که آموزش کامل احتیاج به حضور فیزیکی شخص و همچنین تمرین و ممارست زیاد است.

قبل از آموزش اگر میخواهید نمونه کارهای ما را برای خرید ببینید، می‌توانید با ما تماس بگیرید و یا وارد چت واتساپ بشوید. اکثر الگوهای قدیمی در بخش فروشگاه قرار دارد. 

با تشکر

بطور کل از قدیم الایام تا کنون تخته نرد را با یک منهج میسازند(سنتی). اما صنعتکاران اخیر  به کمک تکنولوژی و روی کار آمدن ابزارهای برقی و صنعتی، روشهای دیگری را هم به آن افزوده اند. و از آن بعنوان ساخت برقی تخته نرد یاد میکنند. کسانی که معتقد به آموزش بدون معلم هستند، بیشتر از این سیاق سعی به یادگیری می کنند.

1.آموزش تخته نرد دستساز(قدیمی)

2.آموزش تخته نرد نیمه دستساز (مدرن) 

آموزش ساخت تخته نرد دست ساز

 این سبک تمامی ابزارها یدی بود و  بطور مطلق از تکنولوژی و وسایل برقی بهره نمیگرفتند. یعنی تمامی مراحل، بدون تکنولوژی صورت میگرفت. از بریدن درختان و الوار کردن چوبها گرفته تا مراحل نهایی یعنی پرداخت محصولات و رنگ کردن آنها همه با دست تمام میشد.

ابزارهایی از قبیل :چکش، انواع رنده دستی، کاردک، لیسه، انواع مغار، انواع سوهان(همانند سوهان اره تیز کن، سوهان نرم، سوهان زبر و…)انواع اره ساده، گاز انبر، سمبه، انبر چپ و راست کننده، پیچ دستی، خطکش چوبی تی، مته دستی، گونیا، پرگار، میز کار، گیره رو میزی، مصقل، چرخ تیز کن بدون برق، سنگ زبر و سنگ نرم (مخصوص تیز کردن) سمباده و غیره…

آموزش ساخت تخته نرد دست ساز

آموزش آلات قدیم

در ابتدای آموزش ساخت تخته نرد هر کدام از این ابزار ها مخصوص کارهایی هستند.

رنده یدی  برای مسطح و گونیا نمودن سطوح

گونیا برای راستی آزمایی

کاردک برای بتونه ترکها و قسمتهای لازم

لیسه برای پرداخت سطوح(بعد از تراش لایه ای از سطح)

سوهان: صاف نمودن بعضی از سطوح ناهموار و بعضا گرد ساختن چوبها و بطور کل، لایه زدایی صفحات

گاز انبر: کشیدن میخها یا قطع نمودن قسمت های بیرونی میخ از چوب

سمبه: پایین بردن سر میخ به داخل چوب

انبر چپ و راست کننده: تنظیم دنده های منشار فلکه

خطکش چوبی تی: علامت گذاری و خط کشیدن

پرگار: علامت‌گذاری و تقسیم اندازه ها

مصقل: تازه سازی لیسه

چرخ برنده ساز و سنگ زبر و سنگ نرم: تیز کردن تیغه رنده و مغار و…

مغار: تراش دادن چوب و همچنین کارهای منبت و…

استاد در حال رفع گاز گرفتگی لولا و جفت سازی تخته دست دوم

ادامه آموزش

همانطور که گفتیم حتی جلای محصولات را در متد قدیمی با دست انجام میدادند و هیچ آلت برقی در آن نیست. پوشش غالب در گذشته برای جلای محصولات، لاک و الکل بود. بطوریکه لاک(یک نوع رنگ سلولزی) را با کشف رازی ترکیب و لاک و الکل درست میکنند. ابتدا سطح مورد نظر را با پارافين چرب میکنیم. سپس با مقداری پنبه مملو از لاک و الکل آن را زبر می کنیم. و سپس با موم و سمباده، موم کاری میکنیم. بعد از موم کاری، سطح را با پنبه میمالیم. ما اين کار را با پنبه پر از رنگ و پارافين انجام میدهیم. اینکار میتواند تا سه بار انجام بگیره. طریقه اصولی و حرفه‌ای آن چنین است.

استاد در حال رنگ سنتی لاک و الکل روی تخته نرد قدیمی

 آموزش ساخت تخته نرد نیمه دست ساز

 از لحاظ مراحل ساخت تخته نرد، این اسلوب با آیین کهن فرق چندانی ندارد. تنها اختلاف دو سیاق در استفاده از ابزارهای جدیده. بعنوان مثال الوار نمودن درختان در گذشته به کمک منشار دوسر(دو دسته) انجام می‌گرفت، اما امروزه از فلکه بجای آن استفاده میشه.

 اره فلکه بزرگ

و یا به کمک ادات مدرن مثل کف رنده و گندگی، قطعات خود را صاف و تراز میکنند. 

آموزش ساخت تخته نرد دست ساز
 گندگی

 

 کفرنده

   ویا بجای اره، از دستگاه قطع کن و آلومینیوم بر برای بریدن، بهره می‌گیرند.

آموزش ساخت تخته نرد دست ساز

 قطع کن میزی

 

آموزش ساخت تخته نرد دست ساز  آلومینیوم بر

 ادامه آموزش ساخت

همانطور که گفتیم در آموزش مراحل ساخت  میان دو اسلوب تفاوت خاصی وجود ندارد. اما از لحاظ اصول ساخت نمیتوان فرقی میان آنها قائل نشویم. اگر کسی بتواند با هر دو نوع وسیله سنتی و تازه به یک میزان از مهارت برسد، بطوریکه کاری بدون مشکل ارائه بدهد. از لحاظ دقت ساخت هیچ فرقی میان استادکار قدیم و جدید وجود ندارد. چه بسا که دقت ادات به روز، بیشتر نیز باشد.

اما از لحاظ اصول ساخت، منهج سنتی به مراتب بهتر از طریق جدیده. شاید دلیل این امر را جویا باشید. در جواب باید گفت، نکته در دو اصل زمان و نوع کارگیری از چوبها میباشد. از نظر اساتید پیشکسوت حداقل زمان انبارداری تخته های الوار کرده دو سال میباشد. از آنجا که سرعت تولید در سبک جدید یا (نیمه دست ساز) به مراتب بیشتر بوده رعایت این اصل به این طریق، مشکوک به نظر می‌رسد. (قضیه زمان استفاده از کنده). و همچنین به باور این اساتید گرامی تا جایی که میشه نباید مصالح مورد دار را بکار بگیریم(این مورد تخصصی بوده و توضیح مفصل می‌طلبد). اما باز در این متد، استفاده از مصالح بدون مورد در تمامی قطعات و در تمامی صنایع، به نظر محال می‌نماید. که در آموزش این همان اصل نوع بهره جستن از گوشت درخت میباشد.

پایان آموزش ساخت 

خوشبختانه تولیدی ما هنوز بر این اصل پایدار و ماندگار بوده و لذا کیفیت را بر کمیت ترجیح داده و بر این باوریم که نباید کیفیت را فدای کمیت ساخت. اگرچه سرعت تولید در مسلک نیمه دست ساز بیشتر میباشد، اما هنوز اساتیدی وجود دارند که از این روش ابا داشته و سعی بر آن دارند که به همان روش سنتی در این عرصه فعالیت داشته باشند.

جمع بندی آموزش:

اگر بتوان در هر دو سبک، اصول اساتید کهنه کار و پیشکسوت را رعایت نمود، هیچ فرقی میان دو روش نیست و به جرأت می‌توان گفت که طریقه نو میتواند حتی به مراتب بهتر از روش قدیمی باشد.

برای دیدن همه محصولات ما به قسمت  «فروشگاه» مراجعه فرمایید.

میتوانید از دیگر مطالب سایت لذت ببرید.

2 نظر در “ساخت تخته نرد

  1. CoextZoft گفت:

    buy lasix cheap online As shown in Table 1 there is considerable plasma protein binding for doxycycline 90 and approximately 50 protein binding for minocycline

  2. tlovertonet گفت:

    I conceive this site has got some very great information for everyone : D.

دیدگاه ها بسته شده است.