ساخت تخته نرد

ساخت تخته نرد

 ساخت تخته نرد 

با سلام خدمت کاربران گرامی

اگر حوصله مطالعات اضافی را ندارید میتوانید مستقیما وارد قسمت فروشگاه سایت شوید و دنیایی از تنوع و رنگ و زیبایی را ببینید. 

با تشکر

بطور کل از قدیم الایام تا کنون تخته ها به یک روش ساخته شده اند. اما امروزه به کمک تکنولوژی و روی کار آمدن ابزار های برقی و صنعتی، روش دیگری هم به روش سنتی آن افزوده شده است.

1.تخته نرد دست ساز(قدیمی)

2.تخته نرد نیمه دست ساز (مدرن) 

تخته نرد دست ساز

در این روش تمامی ابزارها دستی بوده و  بطور مطلق از تکنولوژی و ابزار های برقی استفاده نمی‌شود، یعنی تمامی مراحل با دست و ابزار های دستی انجام می‌شود. از بریدن درختان و الوار کردن چوب ها گرفته تا مراحل نهایی یعنی پرداخت محصولات و رنگ کردن آنها همه با دست انجام می‌شود.

ابزارهایی از قبیل :چکش، انواع رنده دستی، کاردک، لیسه، انواع مغار، انواع سوهان(همانند سوهان اره تیز کن، سوهان نرم، سوهان زبر و…)انواع اره دستی، گاز انبر، سمبه، انبر چپ و راست کن، پیچ دستی، خطکش چوبی تی، مته دستی، گونیا، پرگار، میز کار، گیره رو میزی، مخسه، چرخ تیز کن دستی، سنگ زبر و سنگ نرم (مخصوص تیز کردن) سمباده و غیره…

هر کدام از این ابزار ها مخصوص کارهایی هستند، مثلا رنده دستی برای مسطح کردن سطوح و گونیا کردن آنها، خود گونیا برای راستی آزمایی، کاردک برای بتونه کردن، لیسه برای پرداخت سطوح(بعد از رنده)، سوهان برای صاف کردن بعضی از سطوح ناهموار و بعضا گرد کردن چوب ها و بطور کل، لایه زدایی چوب، گاز انبر جهت کشیدن میخها یا قطع کردن قسمت های بیرونی میخ از چوب، سمبه برای پایین بردن سر میخ به داخل چوب، انبر چپ و راست کن برای تنظیم دنده های اره، خطکش چوبی تی برای علامت گذاری و خط کشیدن، پرگار جهت علامت‌گذاری و تقسیم اندازه ها، مخسه برای تیز کردن لیسه، چرخ تیز کن دستی و سنگ زبر و سنگ نرم برای تیز کردن تیغه رنده و مغار و…،خود مغار برای تراش دادن چوب و همچنین کارهای منبت و…استفاده می‌شود.

 

استاد در حال رفع گاز گرفتگی لولا و جفت سازی تخته دست دوم

همانطور که گفته شد حتی رنگ محصولات در این روش با دست انجام شده و از هیچ وسیله‌ای استفاده نمی‌شود. رنگ غالب در گذشته برای پوشش محصولات، لاک و الکل بود. در این روش لاک چوب(یک نوع رنگ سلولزی) و الکل صنعتی با هم ترکیب و رنگ لاک و الکل درست میشود. ابتدا سطح مورد نظر را با پارافين چرب، سپس با مقداری پنبه آغشته به لاک و الکل آن را زبر و سپس با موم و سمباده، موم کاری میکنیم. بعد از موم کاری با پنبه شروع به مالیدن سطح میکنیم. اين کار با پنبه آغشته به رنگ و آغشته به پارافين انجام می‌شود. این مرحله می‌تواند تا سه بار انجام شود. روش اصولی و حرفه‌ای آن چنین است.

استاد در حال رنگ سنتی لاک و الکل روی تخته قدیمی

تخته نرد نیمه دست ساز

 از لحاظ مراحل ساخت، این روش با روش سنتی فرق چندانی ندارد. تنها اختلاف دو روش در استفاده از ابزارهای جدید میباشد. بعنوان مثال الوار کردن درختان در گذشته به کمک اره دوسر(دو دسته) انجام می‌گرفت، اما امروزه از اره فلکه بجای آن استفاده می‌شود.

دستگاه اره فلکه بزرگ

و یا بجای استفاده همیشگی از رنده دستی از رنده برقی، کف رنده و گندگی استفاده می‌شود.


دستگاه گندگی

 

دستگاه کف رنده

   ویا بجای استفاده کلی از از اره، از دستگاه قطع کن و آلومینیوم بر استفاده می‌شود.

دستگاه قطع کن میزی

 

دستگاه آلومینیوم بر

   همانطور که گفته شد از لحاظ مراحل ساخت میان دو روش تفاوت خاصی وجود ندارد، اما از لحاظ اصول ساخت نمی‌توان فرقی میان این دو روش قائل نشد. اگر کسی بتواند با هر دو نوع وسیله سنتی و برقی به یک میزان از مهارت برسد، بطوریکه کاری بدون مشکل ارائه بدهد، از لحاظ دقت کار هیچ فرقی میان استاد کار قدیم و جدید وجود ندارد، چه بسا که دقت ابزار های برقی، بیشتر نیز باشد. اما از لحاظ اصول کار، روش سنتی به مراتب بهتر از روش جدید میباشد. شاید دلیل این امر را جویا باشید. در جواب باید گفت، نکته در دو اصل زمان و نوع استفاده از چوب ها میباشد. از نظر اساتید کهنه کار حداقل زمان انبارداری تخته چوب های الوار شده دو سال میباشد. از آنجا که سرعت تولید در روش جدید یا (نیمه دست ساز) به مراتب بیشتر بوده رعایت این اصل در این روش، مشکوک به نظر می‌رسد(اصل زمان استفاده از چوب). و همچنین از نظر این اساتید گرامی تا جایی که می‌توان نباید از چوب های مورد دار استفاده شود(این مورد تخصصی بوده و توضیح مفصل می‌طلبد). اما باز در این روش، استفاده از چوب های بدون مورد در تمامی قطعات و در تمامی محصولات، به نظر محال می‌نماید که همان اصل نوع استفاده از چوب میباشد.

   خوشبختانه تولیدی ما هنوز بر این اصل پایدار و ماندگار بوده و لذا کیفیت را بر کمیت ترجیح داده و بر این باوریم که نباید کیفیت را فدای کمیت ساخت. اگرچه سرعت تولید در روش نیمه دست ساز بیشتر میباشد، اما هنوز اساتیدی وجود دارند که از این روش ابا داشته و سعی بر آن دارند که به همان روش سنتی در این عرصه فعالیت داشته باشند.

جمع بندی:

   اگر بتوان در هر دو روش، اصول اساتید کهنه کار و پیشکسوت را رعایت نمود، هیچ فرقی میان دو روش نیست و به جرأت می‌توان گفت که روش جدید به مراتب بهتر از روش قدیمی نیز میباشد.

جهت دیدن همه محصولات ما به قسمت  «فروشگاه» مراجعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.